Uşaqları nə həvəsləndirir: daxili motivasiya, yoxsa mükafatlandırma?

Uşaqları nə həvəsləndirir: daxili motivasiya, yoxsa mükafatlandırma?Uşaqların "əla" və ya "zəif" qiymət almaq qorxusu ilə yox, öyrənmək həvəsi ilə oxumalarına nail olmaq gözəl bir xəyal kimi görünə bilər. Amma bu, xəyal olmaya da bilər.
Lap kiçik yaşlarından uşaqlar ətraflarında olan hər şeyi kəşf etməyə həvəs göstərirlər. Qopardıqları otu diqqətlə nəzərdən keçirəndə də, ev heyvanları ilə oynayanda da toxunduqları şeyin nədən ibarət olduğunu, nə hiss etdirdiyini, dadını bilmək istəyirlər.
Davranışları yönləndirən ilk faktor daxili (təbii maraq), digərləri isə xarici (mükafat və ya cəza) motivasiyalardır. Bəs uşaqların yaxşı oxumalarını hansı daha yaxşı təmin edər? Onların mükafatlandırılmadan zövq almasına nail olmaq mümkündürmü?
Təbii marağın əhəmiyyəti
Kanadanın Quebec əyalətindəki Laval Universitetinin motivasiya üzrə mütəxəssisi professor Frederic Guay deyir: "Daxili motivasiya çox erkən yaşlarda özünü büruzə verir. Uşaqlar proaktivdirlər, hər şeyə maraq göstərmələri təbiətlərindən irəli gəlir. Müəllimlər və təhsil sistemi bunu təşviq etməlidir".
Guay və komandası daxili motivasiya sahəsində şagirdlərin ibtidai siniflərdən ali məktəbə qədər aldıqları qiymətləri araşdıran meta-analiz həyata keçirib. Fərqli motivasiya növlərinin çəkisini öyrənmək məqsədilə hazırlanmış anket göstəricilərindən məlum olub ki, konkret bir mövzuya xüsusi maraq göstərən şagirdlər o sahədə daha qabiliyyətli, daha əzmli və yaradıcı olurlar.
Daxili motivasiyanı təşviq etmənin əhəmiyyətli olduğunu göstərən sübutlar var ikən nə üçün mükafat-cəza üsulu aşağı siniflərdən başlayır? Uşaqları yaxşı oxumağa və ya nümunəvi davranmağa həvəsləndirmək üçün yaxalarına qırmızı lentlər taxılır, uğurlarını rəsmən sənədləşdirmək üçün rüblüklər paylanılır.
I-IV siniflər arasında müəllimlərin mükafat üsulundan istifadə səviyyəsini öyrənən araşdırmada mükafatın tərif variantından bütün müəllimlərin istifadəyə etdiyi bilinib. Onların təxminən 80%-i sonradan mükafatlandırmaq üçün hər həftənin sonunda şagirdlərə bal verib. Başqa bir mükafatlandırma növü isə bacarıqlı şagirdləri başqalarından fərqləndirmək olub.
ABŞ-ın Kaliforniya əyalətində 5-6 yaşlı uşaqlara dərs deyən Christine Dewart deyir ki, təhsil aldığı universitetdə daxili motivasiya məsələsinə böyük önəm verilib, mükafatlandırma üsulundan isə istifadə edilməyib.
Christine Dewart təcrübədə bunun əksini gördüyünü, sinfi idarə etmək üçün mükafatlandırmanın çox önəmli olduğunu deyir: "Bir şagirdin nümunəvi davranışını təqdir etmək digər şagirdləri də eyni davranışa təşviq edir". Dewart narahatlıq və fiziki zorakılıq problemi olan bir şagirdi misal çəkir: "Onu pis davranışına görə ön plana çıxarmaq istəmirdim, ona görə də mükafatlandırmanı nəzərdə tutan plan tətbiq etməyə başladım. Özünə nəzarət edə bildiyi hər 15 dəqiqəyə görə sonrakı 1 dəqiqəni istədiyi kimi davranmaq hüququ qazanırdı".
Sonra Dewart 15 dəqiqəlik müddəti 30 dəqiqəyə qaldırıb, ardınca da həmin şagirdin bütün dərs boyu sakit durmasına və diqqətini dərsə verməsinə nail olub. O, bu nəticəni mükafatlandırma vasitəsilə əldə edə bilib.
Daxili motivasiyanı artırmaq mümkündürmü?
Uşaqların təbii maraqlarını gücləndirmək və daha az maraqlı dərsləri də öyrənmələrinə nail olmaq onların yaxşı oxumasına gətirib çıxarırsa, tapşırığın özünü mükafata çevirmək üçün nə edə bilərik?
Edinburgh Universitetinin inkişaf psixologiyası üzrə mütəxəssisi Sarah McGeown hesab edir ki, uşağın daxili motivasiyasını təşviq etmək üçün müəllimlər və ailələr bəzi işlər görə bilərlər. O, uşaqlara özlərini yaxşı oxucu kimi identikləşdirmək imkanı vermənin çox vacib olduğunu vurğulayır - onlar hətta komiks və ya jurnallar oxumağı xoşlasalar belə: "Çox maraq göstərdikləri kitab növlərini və ya müəllifləri tapmaqda uşaqlara kömək etmək olduqca vacibdir".
Guay uşaqlara seçim hüquqları olduğunu hiss etdirməyin və öz istədikləri şeyləri etdiklərini düşünmələrinə nail olmağın da çox vacib olduğunu deyir: "Əsas diqqəti mükafatlara yox, uşaqlarla münasibətə yönəltmək lazımdır. Bunun üçün onları dinləmək, düşüncələri neqativ olsa belə, normal hisslərini anlamağa çalışmaq lazımdır".
Mükafatların faydası nədir?
Adam Tyner ABŞ-da Milli Riyaziyyat və Elm Təşəbbüsünün Kolleclərə Hazırlıq Proqramını xatırladır. Bu proqramda şagirdlərə yüksək səviyyədə təhsil verilir, bacarıqlı şagird və müəllimlər maddi olaraq mükafatlandırılırlar. "Northwestern Universitetindən iqtisadçı Kirabo Jakson bu proqramın təhsilə davam etmə səviyyəsini 4,2% artırdığını ortaya çıxarıb. Bəzi tapıntılar heyrət doğurur. Məsələn, Latın Amerikası əsilli şagirdlər bu təşviq proqramına daxil olanda gəlirləri 11% səviyyəsindəydi", - Tyner belə deyir.
O həmçinin qeyd edir ki, xarici motivasiya faktorları daxili motivasiya elementlərini baltalaya bilər və bunun əksi də mümkündür. Tynerin fikrincə, uşaqların hamısında daxili motivasiya olduğunu düşünmək həqiqətə uyğun deyil.

Tarix: 20 Jan 2021 | Baxılıb: 1219

Oxşar xəbərlər

11 illikdən kolleclərə keçid balları 2025

11 illikdən kolleclərə keçid balları 2025

11 illikdən kolleclərə keçid balları 2025 üzrə aşağıda siyahıda tanış ola bilərsiz. Azərbaycan Dövlət İqtisad Universitetinin nəzdində Azərbaycan Maliyyə-İqtisad Kolleci. Bank işi    161.7. Maliyyə işi    179.0. Mühasiba

Группа 5 проходные баллы 2025

Группа 5 проходные баллы 2025

В 2024-2025 году для абитуриентов, поступающих на направления Группы 5, установлены свои проходные баллы. Эта группа включает творческие и художественные специальности, такие как дизайн, архитектура, изобразительное искусство

Проходные баллы для 9-летних колледжей

Проходные баллы для 9-летних колледжей

Поступление в колледжи после 9 класса (на базе основного общего образования) осуществляется на конкурсной основе. В большинстве случаев проходные баллы формируются на основании среднего балла аттестата и/или результатов вступительны

Biznesin idarə edilməsi ixtisası üzrə keçid balları

Biznesin idarə edilməsi ixtisası üzrə keçid balları

Azərbaycan universitetlərində Biznesin idarə edilməsi ixtisası üzrə 2024-cü il üçün keçid ballarını sizə təqdim edir. Azərbaycan Dövlət Neft və Sənaye Universiteti. Biznesin idarə edilməsi Ə 334.5 (557.2). Biznesin idar

Группа 1 проходные баллы 2025

Группа 1 проходные баллы 2025

Проходные баллы для абитуриентов по Группе 1 на 2024-2025 год уже объявлены. Ознакомьтесь с минимальными и средними баллами для поступления в вузы Азербайджана. Эти данные помогут вам оценить свои шансы на поступление и выбрат

Ukraynada təhsil

Ukraynada təhsil

Ukrayna yüksək keyfiyyətli təhsilinin olması, savadlı və peşəkar pedaqoqlar tərəfindən tədrisin təşkili ilə azərbaycanlı tələbələrin ən çox üz tutduğu ölkələrdən biridir. Ukraynada ali təhsil çoxəsrlik tarixə, milli ənənələr

9 illik kolleclərə keçid balları 2025

9 illik kolleclərə keçid balları 2025

9 illik kolleclərə keçid balları 2025 üzrə aşağıda siyahıda tanış ola bilərsiz. Azərbaycan Dövlət İqtisad Universitetinin nəzdində Azərbaycan Maliyyə-İqtisad Kolleci. Bank işi 180.1. Maliyyə işi 197.8. Mühasibat uçotu 180.1

2-ci qrup keçid balları 2024

2-ci qrup keçid balları 2024

saytı 2024-cü ilin universitetlər üçün 2-ci qrup üzrə keçid ballarını təqdim edir. Bakı Dövlət Universiteti. ▶ Coğrafiya müəllimliyi Ə 319.5(319.5). ▶ Sosiologiya Ə 305.4(305.4). ▶ Sosiologiya (tədris ingilis dilində) Ə 307.0(307.0)

Группа 2 проходные баллы 2025

Группа 2 проходные баллы 2025

Проходные баллы по Группе 2 на 2025 год представляют собой важный ориентир для абитуриентов, планирующих поступление на экономические, гуманитарные и управленческие специальности. В эту группу входят такие направления, ка


tezbazar.az biznes kurslar hazirliq kurslari online kurslar mektebeqeder hazirliq kurslari yoqa kurslari fransiz dili derzilik kurslari mebeller komputer kurslari qiymetleri