Uşaqları nə həvəsləndirir: daxili motivasiya, yoxsa mükafatlandırma?

Uşaqları nə həvəsləndirir: daxili motivasiya, yoxsa mükafatlandırma?Uşaqların "əla" və ya "zəif" qiymət almaq qorxusu ilə yox, öyrənmək həvəsi ilə oxumalarına nail olmaq gözəl bir xəyal kimi görünə bilər. Amma bu, xəyal olmaya da bilər.
Lap kiçik yaşlarından uşaqlar ətraflarında olan hər şeyi kəşf etməyə həvəs göstərirlər. Qopardıqları otu diqqətlə nəzərdən keçirəndə də, ev heyvanları ilə oynayanda da toxunduqları şeyin nədən ibarət olduğunu, nə hiss etdirdiyini, dadını bilmək istəyirlər.
Davranışları yönləndirən ilk faktor daxili (təbii maraq), digərləri isə xarici (mükafat və ya cəza) motivasiyalardır. Bəs uşaqların yaxşı oxumalarını hansı daha yaxşı təmin edər? Onların mükafatlandırılmadan zövq almasına nail olmaq mümkündürmü?
Təbii marağın əhəmiyyəti
Kanadanın Quebec əyalətindəki Laval Universitetinin motivasiya üzrə mütəxəssisi professor Frederic Guay deyir: "Daxili motivasiya çox erkən yaşlarda özünü büruzə verir. Uşaqlar proaktivdirlər, hər şeyə maraq göstərmələri təbiətlərindən irəli gəlir. Müəllimlər və təhsil sistemi bunu təşviq etməlidir".
Guay və komandası daxili motivasiya sahəsində şagirdlərin ibtidai siniflərdən ali məktəbə qədər aldıqları qiymətləri araşdıran meta-analiz həyata keçirib. Fərqli motivasiya növlərinin çəkisini öyrənmək məqsədilə hazırlanmış anket göstəricilərindən məlum olub ki, konkret bir mövzuya xüsusi maraq göstərən şagirdlər o sahədə daha qabiliyyətli, daha əzmli və yaradıcı olurlar.
Daxili motivasiyanı təşviq etmənin əhəmiyyətli olduğunu göstərən sübutlar var ikən nə üçün mükafat-cəza üsulu aşağı siniflərdən başlayır? Uşaqları yaxşı oxumağa və ya nümunəvi davranmağa həvəsləndirmək üçün yaxalarına qırmızı lentlər taxılır, uğurlarını rəsmən sənədləşdirmək üçün rüblüklər paylanılır.
I-IV siniflər arasında müəllimlərin mükafat üsulundan istifadə səviyyəsini öyrənən araşdırmada mükafatın tərif variantından bütün müəllimlərin istifadəyə etdiyi bilinib. Onların təxminən 80%-i sonradan mükafatlandırmaq üçün hər həftənin sonunda şagirdlərə bal verib. Başqa bir mükafatlandırma növü isə bacarıqlı şagirdləri başqalarından fərqləndirmək olub.
ABŞ-ın Kaliforniya əyalətində 5-6 yaşlı uşaqlara dərs deyən Christine Dewart deyir ki, təhsil aldığı universitetdə daxili motivasiya məsələsinə böyük önəm verilib, mükafatlandırma üsulundan isə istifadə edilməyib.
Christine Dewart təcrübədə bunun əksini gördüyünü, sinfi idarə etmək üçün mükafatlandırmanın çox önəmli olduğunu deyir: "Bir şagirdin nümunəvi davranışını təqdir etmək digər şagirdləri də eyni davranışa təşviq edir". Dewart narahatlıq və fiziki zorakılıq problemi olan bir şagirdi misal çəkir: "Onu pis davranışına görə ön plana çıxarmaq istəmirdim, ona görə də mükafatlandırmanı nəzərdə tutan plan tətbiq etməyə başladım. Özünə nəzarət edə bildiyi hər 15 dəqiqəyə görə sonrakı 1 dəqiqəni istədiyi kimi davranmaq hüququ qazanırdı".
Sonra Dewart 15 dəqiqəlik müddəti 30 dəqiqəyə qaldırıb, ardınca da həmin şagirdin bütün dərs boyu sakit durmasına və diqqətini dərsə verməsinə nail olub. O, bu nəticəni mükafatlandırma vasitəsilə əldə edə bilib.
Daxili motivasiyanı artırmaq mümkündürmü?
Uşaqların təbii maraqlarını gücləndirmək və daha az maraqlı dərsləri də öyrənmələrinə nail olmaq onların yaxşı oxumasına gətirib çıxarırsa, tapşırığın özünü mükafata çevirmək üçün nə edə bilərik?
Edinburgh Universitetinin inkişaf psixologiyası üzrə mütəxəssisi Sarah McGeown hesab edir ki, uşağın daxili motivasiyasını təşviq etmək üçün müəllimlər və ailələr bəzi işlər görə bilərlər. O, uşaqlara özlərini yaxşı oxucu kimi identikləşdirmək imkanı vermənin çox vacib olduğunu vurğulayır - onlar hətta komiks və ya jurnallar oxumağı xoşlasalar belə: "Çox maraq göstərdikləri kitab növlərini və ya müəllifləri tapmaqda uşaqlara kömək etmək olduqca vacibdir".
Guay uşaqlara seçim hüquqları olduğunu hiss etdirməyin və öz istədikləri şeyləri etdiklərini düşünmələrinə nail olmağın da çox vacib olduğunu deyir: "Əsas diqqəti mükafatlara yox, uşaqlarla münasibətə yönəltmək lazımdır. Bunun üçün onları dinləmək, düşüncələri neqativ olsa belə, normal hisslərini anlamağa çalışmaq lazımdır".
Mükafatların faydası nədir?
Adam Tyner ABŞ-da Milli Riyaziyyat və Elm Təşəbbüsünün Kolleclərə Hazırlıq Proqramını xatırladır. Bu proqramda şagirdlərə yüksək səviyyədə təhsil verilir, bacarıqlı şagird və müəllimlər maddi olaraq mükafatlandırılırlar. "Northwestern Universitetindən iqtisadçı Kirabo Jakson bu proqramın təhsilə davam etmə səviyyəsini 4,2% artırdığını ortaya çıxarıb. Bəzi tapıntılar heyrət doğurur. Məsələn, Latın Amerikası əsilli şagirdlər bu təşviq proqramına daxil olanda gəlirləri 11% səviyyəsindəydi", - Tyner belə deyir.
O həmçinin qeyd edir ki, xarici motivasiya faktorları daxili motivasiya elementlərini baltalaya bilər və bunun əksi də mümkündür. Tynerin fikrincə, uşaqların hamısında daxili motivasiya olduğunu düşünmək həqiqətə uyğun deyil.

Tarix: 20 Jan 2021 | Baxılıb: 1163

Oxşar xəbərlər

9 illik Kolleclərə keçid balları 2025 2026

9 illik Kolleclərə keçid balları 2025 2026

Azərbaycan Dövlət İqtisad Universitetinin nəzdində Azərbaycan Maliyyə-İqtisad Kolleci. 576118 Bank işi 194. 576126 Maliyyə işi 205.9. 576134 Mühasibat uçotu 195.2. 576142 Vergi işi 175.8. 576159 Sosial iş 164.8. 576167 Ban

9 illik kolleclərə qəbul 2024

9 illik kolleclərə qəbul 2024

saytı 2024-cü ildə 9 illik kolleclərə qəbul ballarını sizə təqdim edir. Azərbaycan Dövlət İqtisad Universitetinin nəzdində Azərbaycan Maliyyə-İqtisad Kolleci. ▶ Bank işi 201.3. ▶ Maliyyə işi 206.7. ▶ Mühasibat uçotu 22.6

1-ci qrup keçid balları 2025 2026

1-ci qrup keçid balları 2025 2026

Bakı Dövlət Universiteti. 114 Fizika müəllimliyi Ə 348.1 (365.4). 1139 Fizika müəllimliyi (tədris ingilis dilində) Ə 407.6 (407.6). 1147 İnformatika (rəqəmsal bacarıqlar) müəllimliyi Ə 325.6 (325.6). 1163 Riyaziyyat müəllimliy

Группа 4 проходные баллы 2025

Группа 4 проходные баллы 2025

В 2024-2025 году для поступления на направления, входящие в Группу 4, установлены определённые проходные баллы. Эта группа, как правило, включает в себя естественнонаучные и технические специальности, такие как биология

Polis Akademiyasına keçid balı

Polis Akademiyasına keçid balı

DİN-in Polis Akademiyası yeni kursantlarını qəbul edib. saytı xəbər verir ki, Daxili İşlər Nazirliyinin (DİN) Polis Akademiyasına 2024-cü il üzrə qəbul marafonu uğurla yekunlaşıb. Polis Akademiyası 2024-2025-ci il üçün 50

Kanadada təhsil

Kanadada təhsil

Kanadada təhsil dünyada ali təhsil sistemləri arasında 5-ci yerdədir. Kanadada təhsil haqları Amerika, Böyük Britaniya və Avstraliyadakından təxmini 30% azdır. Bura hətta təhsilin keyfiyyəti baxımından da heç də geri qalmı

Bakı Dövlət Universitetində keçid balları

Bakı Dövlət Universitetində keçid balları

saytı Bakı Dövlət Universitetində 2024-cü il üzrə keçid ballarını təqdim edir. ▶ İnformatika müəllimliyi Ə 296.8(296.8). ▶ Riyaziyyat müəllimliyi ə 492.2(492.2). ▶ Riyaziyyat müəllimliyi (tədris ingilis Ə 579.3 (579.3). dilində)

2-ci qrup keçid balları 2025

2-ci qrup keçid balları 2025

2-ci qrup keçid balları 2025 Universitetlər üzrə aşağıda anlş ola bilərsiz. Bakı Dövlət Universiteti. Coğrafiya müəllimliyi  Ə 342.3 (342.3). Sosiologiya  Ə 331.1 (331.1). Sosiologiya (tədris ingilis dilində)  Ə 337.2 (337.2)

4-cü qrup keçid balları 2024

4-cü qrup keçid balları 2024

saytı 2024-cü ilin universitetlər üçün 4-cü qrup üzrə keçid ballarını təqdim edir. Bakı Dövlət Universiteti. ▶ Biologiya müəllimliyi Ə 371.7(371.7). ▶ Kimya müəllimliyi Ə 399.8 (399.8). ▶ Psixologiya Ə 466.0(466.0). ▶ Psixologiy


tezbazar.az biznes online kurslar komputer kurslari hazirliq kurslari rus dilinde danisiq oyrenmek dirnaq qaynagi rus dili dersleri rus dili oyren mebeller kurslar