Uşaqları nə həvəsləndirir: daxili motivasiya, yoxsa mükafatlandırma?

Uşaqları nə həvəsləndirir: daxili motivasiya, yoxsa mükafatlandırma?Uşaqların "əla" və ya "zəif" qiymət almaq qorxusu ilə yox, öyrənmək həvəsi ilə oxumalarına nail olmaq gözəl bir xəyal kimi görünə bilər. Amma bu, xəyal olmaya da bilər.
Lap kiçik yaşlarından uşaqlar ətraflarında olan hər şeyi kəşf etməyə həvəs göstərirlər. Qopardıqları otu diqqətlə nəzərdən keçirəndə də, ev heyvanları ilə oynayanda da toxunduqları şeyin nədən ibarət olduğunu, nə hiss etdirdiyini, dadını bilmək istəyirlər.
Davranışları yönləndirən ilk faktor daxili (təbii maraq), digərləri isə xarici (mükafat və ya cəza) motivasiyalardır. Bəs uşaqların yaxşı oxumalarını hansı daha yaxşı təmin edər? Onların mükafatlandırılmadan zövq almasına nail olmaq mümkündürmü?
Təbii marağın əhəmiyyəti
Kanadanın Quebec əyalətindəki Laval Universitetinin motivasiya üzrə mütəxəssisi professor Frederic Guay deyir: "Daxili motivasiya çox erkən yaşlarda özünü büruzə verir. Uşaqlar proaktivdirlər, hər şeyə maraq göstərmələri təbiətlərindən irəli gəlir. Müəllimlər və təhsil sistemi bunu təşviq etməlidir".
Guay və komandası daxili motivasiya sahəsində şagirdlərin ibtidai siniflərdən ali məktəbə qədər aldıqları qiymətləri araşdıran meta-analiz həyata keçirib. Fərqli motivasiya növlərinin çəkisini öyrənmək məqsədilə hazırlanmış anket göstəricilərindən məlum olub ki, konkret bir mövzuya xüsusi maraq göstərən şagirdlər o sahədə daha qabiliyyətli, daha əzmli və yaradıcı olurlar.
Daxili motivasiyanı təşviq etmənin əhəmiyyətli olduğunu göstərən sübutlar var ikən nə üçün mükafat-cəza üsulu aşağı siniflərdən başlayır? Uşaqları yaxşı oxumağa və ya nümunəvi davranmağa həvəsləndirmək üçün yaxalarına qırmızı lentlər taxılır, uğurlarını rəsmən sənədləşdirmək üçün rüblüklər paylanılır.
I-IV siniflər arasında müəllimlərin mükafat üsulundan istifadə səviyyəsini öyrənən araşdırmada mükafatın tərif variantından bütün müəllimlərin istifadəyə etdiyi bilinib. Onların təxminən 80%-i sonradan mükafatlandırmaq üçün hər həftənin sonunda şagirdlərə bal verib. Başqa bir mükafatlandırma növü isə bacarıqlı şagirdləri başqalarından fərqləndirmək olub.
ABŞ-ın Kaliforniya əyalətində 5-6 yaşlı uşaqlara dərs deyən Christine Dewart deyir ki, təhsil aldığı universitetdə daxili motivasiya məsələsinə böyük önəm verilib, mükafatlandırma üsulundan isə istifadə edilməyib.
Christine Dewart təcrübədə bunun əksini gördüyünü, sinfi idarə etmək üçün mükafatlandırmanın çox önəmli olduğunu deyir: "Bir şagirdin nümunəvi davranışını təqdir etmək digər şagirdləri də eyni davranışa təşviq edir". Dewart narahatlıq və fiziki zorakılıq problemi olan bir şagirdi misal çəkir: "Onu pis davranışına görə ön plana çıxarmaq istəmirdim, ona görə də mükafatlandırmanı nəzərdə tutan plan tətbiq etməyə başladım. Özünə nəzarət edə bildiyi hər 15 dəqiqəyə görə sonrakı 1 dəqiqəni istədiyi kimi davranmaq hüququ qazanırdı".
Sonra Dewart 15 dəqiqəlik müddəti 30 dəqiqəyə qaldırıb, ardınca da həmin şagirdin bütün dərs boyu sakit durmasına və diqqətini dərsə verməsinə nail olub. O, bu nəticəni mükafatlandırma vasitəsilə əldə edə bilib.
Daxili motivasiyanı artırmaq mümkündürmü?
Uşaqların təbii maraqlarını gücləndirmək və daha az maraqlı dərsləri də öyrənmələrinə nail olmaq onların yaxşı oxumasına gətirib çıxarırsa, tapşırığın özünü mükafata çevirmək üçün nə edə bilərik?
Edinburgh Universitetinin inkişaf psixologiyası üzrə mütəxəssisi Sarah McGeown hesab edir ki, uşağın daxili motivasiyasını təşviq etmək üçün müəllimlər və ailələr bəzi işlər görə bilərlər. O, uşaqlara özlərini yaxşı oxucu kimi identikləşdirmək imkanı vermənin çox vacib olduğunu vurğulayır - onlar hətta komiks və ya jurnallar oxumağı xoşlasalar belə: "Çox maraq göstərdikləri kitab növlərini və ya müəllifləri tapmaqda uşaqlara kömək etmək olduqca vacibdir".
Guay uşaqlara seçim hüquqları olduğunu hiss etdirməyin və öz istədikləri şeyləri etdiklərini düşünmələrinə nail olmağın da çox vacib olduğunu deyir: "Əsas diqqəti mükafatlara yox, uşaqlarla münasibətə yönəltmək lazımdır. Bunun üçün onları dinləmək, düşüncələri neqativ olsa belə, normal hisslərini anlamağa çalışmaq lazımdır".
Mükafatların faydası nədir?
Adam Tyner ABŞ-da Milli Riyaziyyat və Elm Təşəbbüsünün Kolleclərə Hazırlıq Proqramını xatırladır. Bu proqramda şagirdlərə yüksək səviyyədə təhsil verilir, bacarıqlı şagird və müəllimlər maddi olaraq mükafatlandırılırlar. "Northwestern Universitetindən iqtisadçı Kirabo Jakson bu proqramın təhsilə davam etmə səviyyəsini 4,2% artırdığını ortaya çıxarıb. Bəzi tapıntılar heyrət doğurur. Məsələn, Latın Amerikası əsilli şagirdlər bu təşviq proqramına daxil olanda gəlirləri 11% səviyyəsindəydi", - Tyner belə deyir.
O həmçinin qeyd edir ki, xarici motivasiya faktorları daxili motivasiya elementlərini baltalaya bilər və bunun əksi də mümkündür. Tynerin fikrincə, uşaqların hamısında daxili motivasiya olduğunu düşünmək həqiqətə uyğun deyil.

Tarix: 20 Jan 2021 | Baxılıb: 739

Oxşar xəbərlər

Corel Draw kursları

Corel Draw kursları

CorelDRAW bir çox dizayner və rəssam tərəfindən vektor qrafikasının emal edilməsi üçün istifadə edilən proqramlardan biridir. Qrafik dizayner kimi çalışmaq istəyənlər ilk öncə Corel Draw proqramini öyrənməlidir. Bu tətbi

Ərəb dili kursları

Ərəb dili kursları

Dünyada 22 ərəb dövlətinin olması hamıya məlumdur. Onların da hər birinin minimum üç dialekti mövcuddur. Xüsusilə də Körfəzyanı Ərəb ölkələrinin dialektlərini, həmçinin bilad Əş-Şam və İraq dialektlərini yüksək səviyyəd

Kosmetologiya kursları

Kosmetologiya kursları

Kosmetologiya bir elm sahəsi olub, gözəllik müalicəsinin tətbiqi ilə məşğuldur. Kosmetologiyanın bir çox sahəsi və bu sahələrin özlərinin də geniş fərqli gözəllik üsullari var. Ümumi olaraq, bunlara saç düzümü, dəriyə qulluq

Dərzilik kursları

Dərzilik kursları

Dərzilik xanımların maraq göstərdiyi peşələrdən biridir. Düzdür, bu işlə kişilər də məşğul olurlar, amma dərzi xanımların sayının daha çox olduğunu desək, yanılmarıq. Derzilik pesesine yiyələnmək istəyən xanımlar dərzili

Java kursları

Java kursları

Proqramlaşdırma dünyasının ən çox istifadə edilən dillərindən olan Java proqramlaşdırma dili son zamanların ən çox maraq göstərilən sahələrindən biridir. Java yüksək səviyyəli obyekt yönlü proqramlaşdırma dilidir. Əməliyya

İngilis dili kursları seçərkən nələrə fikir vermək lazımdır?

İngilis dili kursları seçərkən nələrə fikir vermək lazımdır?

İngilis dili kursu seçərkən bir çox məsələlərə diqqət yetirməyimiz tədris prosesimizi daha rahat və əlverişli edəcək. İlk növbədə müəllimin bilik səviyyəsinə. İngilis dili dərslərinə ödəniş edəcəyimiz üçün, ödənişimizin qarşısın

Bakıdakı İngilis dili kursları və onların qiymətləri

Bakıdakı İngilis dili kursları və onların qiymətləri

Beynəlxalq dil olan İngilis dili həm çox ehtiyac olunduğu, həm də geniş məlumat bazası olduğu üçün ölkəmizdə də kifayət qədər tanınır və istifadə olunur. Ona görə də Bakıda çox sayda İngilis dili kursları mövcuddur. İngili

Onlayn Rus dili kursları

Onlayn Rus dili kursları

Əgər işdən, gündəlik qayğılarlar vaxt tapa bilmirsinizsə, lakin Rus dili öyrənməyi istəyirsinizsə, onlayn Rus dili kursları sizin üçün ən yaxşı seçimdir. Müasir dövrümüzlə ayaqlaşan hər sahə kimi Rus dili kursları da öz tədrislərin

AutoCad kursları

AutoCad kursları

AutoCAD kursları layihə və konstruktor sənədlərinin işlənmə proseslərini avtomatlaşdırma imkanlarını öyrənmək üçün nəzərdə tutulmuşdur. AutoCad proqrami müxtəlif detalların, mebellərin, inşaat proyektlərinin çertyojların


tezbazar.az biznes kurslar hazirliq kurslari komputer kurslari ereb dili fransiz dili kurslari zefer kurslari mektebe qeder hazirliq kurslari mebeller tibb bacisi kurslari